Cestování časem aneb virtuální birdwatching v roce 1899 na divokém západě

Média jsou z ornitologického hlediska mnohdy skvělým zdrojem zábavy. Pro seriály, filmy, reklamy, informační letáky, kalendáře či knihy, ve kterých figuruje příroda, jsou ptáci často nedílnou zvukovou či vizuální kulisou. A nezřídka ptáky v médiích využívají ti, kteří jim v jádru příliš nerozumí. A tak můžeme slyšet houkat puštíka v pouštním prostředí nebo třeba zpívat rákosníka v hlubokém lese. Dohledávat podobné chyby a zkoušet určovat při sledování filmu nebo seriálu nám může přinést nejen zábavu a legraci, ale i pocit zadostiučinění, podaří se-li nám druh správně určit a vyhodnotit, že byl v konkrétním případě jeho hlas použit správně či naprosto špatně.
Mnozí ale možná netuší, že vůbec nejlepším médiem pro tuto zábavu jsou počítačové hry. V nichž totiž nefigurujeme jako pasivní divák či posluchač, ale herní svět můžeme aktivně prozkoumávat a bavit se tímto „virtuálním birdwatchingem“ zcela nezávisle na směru, kterým se konkrétní dílo ubírá.
Senzací v herním průmyslu je v posledních několika měsících titul Red Dead Redemption 2 (dále jen RDR2), který hráčům přináší autentický svět divokého západu na konci 19. století, jenž byl soumrakem nespoutaných pistolníků, psanců a gangů, často zobrazovaných v legendárních westernových filmech. Hra svým dynamickým ztvárněním tehdejšího světa strhla vlnu nadšení (stala se jednou z nejprodávanější her roku 2018) a hráči i nehráči z celého světa se pustili do prozkoumávání obrovského a životem a dobrodružstvím oplývajícího světa, který skýtá mnohá překvapení. Jedním z nich jsou ptáci.
Západy a východy slunce dokážou být i v tomto virtuálním světě oslnivě krásné. Obrázek: Rockstar Games
O jejich ztvárnění v tomto nejnovějším herním hitu se rozepsal ornitolog Nicholas Lund, redaktor magazínu Audubon:
Když se poprvé setkávám s krkavci, vyplaším je z horské louky pokryté kobercem květů. Zastavím se a pozoruji, jak hejno mizí za horizontem, lemovaném zasněženými vrcholky hor, provázené ozvěnou jejich krákání.
Hrajete za psance Arthura Morgana, člena obávaného gangu, a můžete svůj čas trávit loupením, přepadáváním karavanů, vlaků, bank nebo unikáním před zákonem. A nebo se můžete vydat úplně jinou cestou a stát se průkopníkem birdwatchingu a jít tak ve stopách legendárního Johna Jamese Audubona. Tedy, svým způsobem. Ornitologie jakožto koníček se začala pomalu rodit až na konci 19. století a většina lidí, zvláště ti, žijící v divočině jako Arthur Morgan, často vnímali ptáky jako zdroj potravy, výrobního materiálu a jakožto terče pro sportovní lov. Průlomový zákon o ochraně migrujícího ptactva neměl vejít v platnost ještě dalších dvacet let.
Obrovský svět RDR2 kypí životem. Dravci posedávají na obnažených větvích, kachny vzlétávají z říčních břehů, z luk a podél cest se ozývají tangary a strnadci. Vlci pronásledují jeleny v hlubinách zelených hvozdů a kondoři se snášejí z nebes aby hodovali na zbylých mršinách. Jsou zde aligátoři, želvy, hadi, žáby, netopýři, motýli, pumy, divocí koně, bizoni, vidlorozi, desítky druhů ryb a mnoho dalších tvorů – o divokých rostlinách, jejichž části lze sbírat a vyrábět z nich nejrůznější produkty, od koření po medicínu, ani nemluvě. Ve hře se nachází kolem 200 unikátních živočišných druhů a přes 40 různých druhů rostlin, se kterými lze přímo interagovat.
Strávil jsem většinu času hledáním ptáků, jejichž relativně přesné zobrazení, včetně jejich přirozeného prostředí, na mě udělalo velký dojem. Ptáci se mění podle biotopu – kolpík růžový a volavka bílá získávají potravu v bažinatých oblastech rozvodněných řek, racci atlantičtí a terejové červenonozí hřadují podél pobřeží, zatímco orli a kondoři krouží nad vrcholky kopců a hor. Všechny druhy jsou vytvořeny s výstižnými určujícími znaky a způsoby chování. Desítky druhů jsem ani nebyl schopen dohledat, včetně dnes již vyhynulého papouška karolinského, káně královské nebo datla chocholatého. Jako při skutečném birdwatchingu není nikdy zaručeno, že uvidíte všechno.
(pozn. red.: Hra navíc poskytuje jakýsi herní lexikon, který přidává popisky ke každému nově pozorovanému druhu a ten se vám pak odškrtává v celkovém souhrnu, který defacto funguje jako životní seznam (life list), který si vedeme v případě reálného birdwatchingu.)
Zvukový design je také velmi působivý. Krajina je plná ptačího zpěvu, včetně písní druhů, které ve hře nelze vizuálně dohledat, jako je např. datel zlatý nebo králíček americký. Projížděl jsem jednou lesem, když se soumrak proměnil v noc a okolí se rozeznělo voláním lelků křiklavých.
Malá ukázka přírody herního světa Red Dead Redemption 2
Všechna tato nečekaná přírodní překvapení (pozn. red.: je třeba zmínit i realistický systém počasí, který mnohdy dokáže opravdu příjemně i „nepříjemně“ zaskočit) je to, co jsem si na hře zamiloval. Jednou jsem střelil kachnu divokou a nechal zbytky jejího těla, poté co jsem sebral její peří a maso, na břehu jezera. Po zhruba 10 minutách jsem byl stále poblíž, když jsem si všiml lišky, jenž se vynořila z trávy a zamířila směrem k mršině. Současně se z nebe snesl pár kondorů krocanovitých a tak se trojice mrchožroutů pustila společně do hodování. Pozoroval jsem je z dálky dalekohledem (herním dalekohledem!) a cítil jsem se neuvěřitelně poštěstěn, že se mi podařilo být svědkem tak spontání a realisticky působící situace.
Objevil jsem i několik drobných chyb, na které jakožto ptáčkař a kritik všeho, co se týká ptáků, musím poukázat. Kromě volavky bělostné je v okolí města Saint Denis poměrně velké množství volavek stříbřitých, které by byly tou dobou v Severní Americe velmi vzácným pozorováním. Co se ve hře nazývá křepel kalifornský je ve skutečnosti křepel virginský a tangary jsou z nějakého důvodu pojmenovány jako „tangara šarlatová pěvěc“ a „tangara červenohlavá pěvec“. Ale to je vše. Shrnuto a podtrženo je RDR2 naprosto nejlepším a nejpřesnějším zobrazením americké přírody v jakékoliv existující počítačové hře.
Jeden z mnoha rozličných biotopů, se kterými se lze v herním světě RDR2 setkat. Obrázek: Rockstar Games
To však neznamená, že je to hra určená pro ptáčkaře. Příběh a svět je zasazen do časů, kdy lidé vnímali ptáky a veškerou přírodu jako místo plné hodnotných surovin a zdrojů vhodných k vytěžení, spíše než k obdivu. Všechna zvířata ve hře lze ulovit a buď sníst, prodat traperům a nebo přetvořit do oblečení, ozdob, talismanů či nejrůznějších předmětů, jako jsou třeba pouzdra na pistole. Letky ptáků lze použít na výrobu šípů, které pak létají přesněji.
Avšak to všechno bohužel k tehdejší době patří. Neregulovaný lov byl hlavní hrozbou a ohrožením pro tehdejší populace ptáků. Poptávka po volavčím peřím pro módní klobouky dokázal dohnat několik druhů k vyhynutí. Ztráta přirozeného prostředí a nadměrný lov přispěl k vyhubení papouška karolinského krátce po roce 1899, ve kterém je hra zasazena. Svévolné ničení a vykořisťování přírody zobrazené ve světě Red Dead Redemption 2 je přesně to, co vedlo National Audubon Society k prosazení zákona o ochraně migrujících ptáků – Migratory Bird Treaty Act, jenž byl schválen Kongresem v roce 1918 a všech dalších enviromentálních legislativních procesů, které následovaly.
Herní svět RDR2 nás nešetří od krušné reality tehdejší doby a smutné přechody mezi částečně zničenou divokou přírodou a vzkvétajícím lidským osídlením jsou jedním z hlavních témat této hry. Pocit předtuchy mě doprovází na cestách bujnou a životem kypící přírodou – vědomí, že lidé usilovně pracují na tom, aby vše zničili. Mnoho z tehdejšího ničení je zobrazeno přímo ve hře, ať už jde o tovární komíny města Saint Denis, stavbu železniční sítě, extenzivní těžbu dřeva nebo přehradu Owanjila. Cítil jsem však, že se tento pocit přenáší i do skutečného života. Nemohl jsem si nepředstavit lesní pěšiny, které se mění v hlučné dálnice a zelené louky přetvořené v developerské projekty. Red Dead Redemption 2 je plně virtuálním světem, přesto má však člověk ze ztrát, kterých je zde přímým svědkem, reálný pocit.
Hráč může „sbírat“ druhy i skrze dobové ilustrace, nacházejících se na kartičkách schovaných v cigaretových balíčcích. Ilustrace: Rockstar Games
Problémem je, že jakožto ptáčkař jsem tuto lekci nepotřeboval. Jsem si plně vědom kontinuálního poklesu ptačích populací, ztráty přirozeného prostředí a degradace krajiny. Že počítačová hra dokáže vyvolat tak hluboký pocit smutku a lítosti, ji přidává na hodnotě, avšak často jsem se cítil beznadějně a chtěl jsem vyrazit ven, abych si užil skutečnou divokou přírodu, dokud ještě mohu. Moje máma mi vždycky říkala, ať přestanu hrát hry a vyrazím ven, ale tohle byla asi úplně první hra, která mě k tomu sama od sebe inspirovala.
Text a překlad: Martin Vlk Mrňous
(Článek není doslovným překladem textu Nicholase Lunda a v některých pasážích je upraven, aby lépe zapadl do českého jazyka a obohacen o některá slova a informace, které nebyly v originálu zahrnuty.)
Zdroj: Audubon.org