Ptáci, kteří se během noční migrace dorozumívají kontaktními hlasy, se střetávají s osvětlenými budovami mnohem častěji než blízce příbuzné druhy, které takové signály nepoužívají. Vyplívá to z nové studie, která analyzuje více než 70 000 záznamů 93 druhů z nočních kolizí ptáků v Chicagu a Clevelandu v USA během 40 let. Vědci usuzují, že ptáci dezorientovaní umělým světlem z osvětlených budov v noci svými hlasy mohou přilákat další blízké ptáky, čímž riziko dalších kolizí roste. Studie se opírá o údaje o kolizích ptáků shromážděných v Chicagu vědeckými pracovníky Field Musea, sbíranými od roku 1978 a v posledních letech také dobrovolnickými pozorovateli v Chicagu a Clevelandu.
„Noční letové signály se u ptáků pravděpodobně vyvinuly pro usnadnění kolektivního rozhodování mezi ptáky během letu, ale toto stejné sociální chování může nyní znamenat vyšší zranitelnost ptáků v důsledku negativních faktorů během migrace antropogenního původu – tedy umělé světlo z budov,“ řekl evoluční biolog z University of Michigan Benjamin Winger.
Ačkoli systematické úsilí o zmapování vlivu kolizí na populace ptáků vedlo v posledních letech přímo ke snížení světelného znečištění v Chicagu, podle autorů studie nová zjištění ukazují, že současná opatření jsou nedostačující. Kromě rozsáhlé regionální analýzy frekvence kolizí vědci také analyzovali data z Chicagského kongresového centra, o kterém je známo, že je nebezpečné pro migrující ptáky. Data jasně ukazují, že více osvětlená budova kongresového centra znamená větší počet úmrtí ptáků v důsledku nárazu do budovy.
„Naše výsledky podtrhují klíčový význam snižování umělého osvětlení v noci z budov a dalších staveb během migračních období pro ochranu ptáků. Ačkoli kongresové centrum zůstává jednou z nejnebezpečnějších budov v Chicagu pro noční migranty, změny ve světelném režimu vedly k 75% snížení úmrtí ptáků od doby, kdy jsem začal v roce 1978 sledovat tuto problematiku. Data ukazují, že další snížení světelného znečištění zde a jinde v Chicagu výrazně přispěje ke snížení počtu smrtelných úrazů ptáků,“ uvedl spoluautor studie David Willard, emeritní ornitolog Field Museum, který vedl sběr dat v Chicagu.
Když ptáci letí v noci, řada druhů stěhovavých ptáků se přitom ozývá slabými, vysokofrekvenčními signály, které skupině patrně pomáhají s orientací, navigací a dalšími kolektivními rozhodnutími. Vědci zkoumali význam letových signálů jako sociálních podnětů pro kolektivní rozhodování a zkoumali vztah mezi letovými voláními a reakcemi na vysoce rušivý podnět, kterým je umělé světlo v noci. Ptáci a mnoho jiných druhů organismů jsou přitahováni ke světelným zdrojům, tato reakce na světelné zdroje se nazývá phototaxis. Následné noční srážky s osvětlenými strukturami jsou hlavní příčinou úmrtnosti ptáků. Ptáci se během migrace orientují vnímáním magnetického pole Země a někteří vědci spekulovali, že umělé světlo může narušit ptačí vnitřní magnetický kompas, který je citlivý na světlo. Předchozí studie ukázaly, že množství nočních letových signálů se zvyšuje, když migrující skupiny letí nad jasně osvětlenými městy ve srovnání s neosvětlenými oblastmi, což naznačuje, že ptáci reagují na světelný podnět vokalizací.
Světelný smog Chicaga je pro noční migrující ptáky rizikem. Foto Leandro Neumann Ciuffo
Zdroj: https://phys.org/news/2019-04-fatal-chirps-nocturnal-flight-collisions.html
Překlad a titulní foto: Lukáš Kadava