Obrazce atomů a molekul na oknech Základní školy ve Vrchlabí zachraňují ptačí životy

ZŠ Školní Vrchlabí je držitelem certifikátu Rorýsí škola. Kromě ochrany rorýsů při rekonstrukci školy, účasti na programu ČSO Springalive – Jaro ožívá a sčítání ptáků na krmítku v rámci Ptačí hodinky řeší žáci základní školy také problematiku nárazů ptáků do skel. „V předchozích letech jsme se zapojili do zabezpečování skleněných zastávek MHD ve městě. V rámci programu ČSO Bezpečné zastávky hodnotili rizikovost jednotlivých prosklených zastávek. Všechny rizikové s povolením majitele, tedy města, polepili ručně vyrobenými obrazci ze samolepících fólií,“ říká učitel a člen Východočeské pobočky České společnosti ornitologické Dušan Vodnárek.
Následně město nechalo instalovat další prosklené a bohužel pro ptáky nepřátelské zastávky. I přes projednávání dané problematiky na Výboru pro životní prostředí Město Vrchlabí neuvažuje o koncepčním řešení, která by eliminovala nárazy ptáků už při zadávání zakázek pro výrobu nových zastávek. Kromě skleněných přístřešků u městské dopravy zjistil učitel Dušan Vodnárek problém kolizí ptáků s prosklením části budov základní školy na Liščím kopci. „Od ledna do konce října pod okny školy zahynulo 30 ptáků. Velká okna učeben odráží oblohu a koruny přilehlých stromů. Ptáci sklo nevidí a za letu do skla naráží. Řada nárazů má pro ně fatální následky,“ upozorňuje Dušan Vodnárek.
Před koronavirovém uzavření škol žáci devátých tříd v rámci výuky pracovních činností a ekologie zabezpečili okna ve spojovacích chodbách mezi budovami. Další okna, již v době distanční výuky, začal polepovat Dušan Vodnárek (jde o práci ve výškách a bezpečnostní opatření neumožňuje zapojení žáků). Aby ochranné polepy měly i vzdělávací hodnotu, jsou v odborných učebnách navrženy tematicky. „Okna učebny chemie obsahují příklady atomů, molekul, modelů organických a anorganických sloučenin. V učebně přírodopisu jsou okna vyplněna schématy různých typů květenství. Deváťáci navrhnou do oken učebny fyziky příklady různých typů souhvězdí, která tam budou během prosince nalepena,“ doplňuje Vodnárek.
Také žáci pátých tříd se problematikou zabývají. Učí se o nastalém problému a píší žádost školnímu parlamentu a řediteli školy o sjednání komplexní nápravy. Účinnost polepů bude sledována v roce 2021 a poté dojde k vyhodnocení celého projektu, který ve škole realizujeme pod názvem Skleněná past.
Foto Dušan Vodnárek
Zdroj: TZ VČP ČSO 30. 11. 2020 / Titulní foto: Dušan Vodnárek