Situace pro ptáky zemědělské krajiny je nadále nejistá

Evropskou komisí aktuálně představený návrh reformy Společné zemědělské politiky Evropské unie, zcela ignoruje závažnost stavu, v jakém se nachází naše životní prostředí – od úbytku druhové rozmanitosti, až po devastaci půdních zdrojů a vody. Rovněž nenabízí žádné východisko ze současné situace, kdy většinu rozpočtu společné zemědělské politiky tvoří tzv. přímé platby bez jasného cíle. Hlavní novinkou se zdá být mnohem volnější ruka pro členské země při rozhodování o využití finančních zdrojů. Nicméně chybí návrh mechanismů, které zaručí, že veřejné peníze budou využívány ke skutečnému naplňování společných cílů Evropské unie.
Ján Gúgh z SOS Birdlife Slovensko říká: “Tento návrh je postavený na odmítání reality. Úbytek hmyzu skoro o 80% , ptáků zemědělské krajiny o 55%, nebo hydrologický kolaps, jehož jsme svědky v některých zemích je něco, před čím nemůžeme zavírat oči”
„Přestože u nás i v Evropě běží různé projekty na podporu rostlin a živočichů zemědělské krajiny, na plné čáře je přebíjí současný způsob zemědělského hospodaření a bez změny systému zemědělských dotací to lepší nebude,“ doplňuje Václav Zámečník z České společnosti ornitologické a dodává, že po změně nevolají pouze ochránci přírody a při veřejných konzultacích k návrhu se 80 % respondentů vyslovilo pro zásadní reformu. “V letošním roce se nám aktivní ochranou hnízd a hnízdišť podařilo zachránit před zničením 80 hnízd čejek chocholatých, 12 hnízdišť chřástala polního, 35 hnízd motáků lužních a 2 hnízd motáků pochopů. Zatímco u těch nejvzácnějších druhů, jako je třeba moták lužní, je možné přímou ochranou hnízd posílit celou populaci, u běžnějších druhů to není možné a pokud chceme, aby běžné druhy ptáků zůstaly běžné i v budoucnosti, musí se změnit celá zemědělská politika Evropské unie,“ připomíná Václav Zámečník.
Moták lužní je druhem, který je v současné zemědělské krajině z větší části závislý na individuální ochraně hnízd. Foto Tomáš Pospíšil
“V principu nemáme problém s myšlenkou, že členské státy dostanou víc volnosti při aplikaci zemědělské politiky výměnou za větší zodpovědnost při dosahování jasně stanovených cílů. Avšak nejasný a slabý návrh, který máme na stole, nemůže být základem na vypsání šeku na miliardy EU z našich společných peněz. Očekáváme, že rozpočet pro zemědělskou politiku EU v rámci návrhu víceletého finančního rámce na období po roce 2020 bude vázaný na jasné a přísné cíle a účinné mechanismy, které zaručí jejich plnění, uzavírá Ján Gúgh.
Návrh Komise přichází pouze týden poté, co byla zveřejněna studie tzv. “Fitness check” zemědělské politiky Evropské unie, která ukazuje, že zdroje v rámci této politiky jsou využívány neefektivně a podporují dokonce degradaci přírodních zdrojů. Navzdory vážným a zdokumentovaným problémům současné politiky Evropské komise nepřináší účinná řešení a nenabízí zásadní změnu politiky po roce 2020.
Skřivan polní je synonymem druhu zemědělské krajiny – s klesajícím trendem početnosti. Foto Jiří Bartoš
Zdroj: TZ SOS Birdlife Slovensko / TZ ČSO prosinec 2017